Stoelyoga


Stoelyoga is de meest laagdrempelige vorm van yoga en kan door iedereen worden beoefend van jong tot oud. Zeker ook voor ouderen een zeer geschikte manier om je langer fit te voelen. Je hoeft je er niet speciaal voor om te kleden en je mag zelfs je schoenen aanhouden als je dit prettig vindt.

Wat is stoelyoga?

Stoelyoga wordt beoefend op een stoel en bestaat uit milde yogahoudingen en bewegingen. Oefeningen kunnen zowel zittend als staand worden uitgevoerd. Bij staande oefeningen gebruik je de stoel als ondersteuning. Omdat gecompliceerde en complexe oefeningen bij stoelyoga niet aanwezig zijn, kan iedereen deze bewegingsvorm doen. Stoelyoga is de meest laagdrempelige vorm van yoga met een rustige bewegingsvorm waardoor voor iedereen haalbaar, ongeacht leeftijd, omvang lenigheid of conditie. Het is uitermate geschikt voor ouderen met artrose. De lessen zijn er op gericht om de spieren en gewrichten soepeler te maken. Je leert spanningen te herkennen en los te laten en je concentratie en motoriek verbeteren. En dat allemaal binnen de grenzen van je eigen mogelijkheden. Ook al is stoelyoga de zachtste vorm van yoga: de oefeningen hebben wel degelijk een positieve invloed op je lichaam.

Stoelyoga

Waarom meedoen met stoelyoga?

    • verbetert de ademhaling
    • maakt de spieren minder stijf
    • helpt de concentratie te verbeteren
    • zorgt voor een diepere ontspanning
    • helpt je om te gaan met onrust, pijn, slapeloosheid en piekeren
    • de sfeer in de groep is ontspannen
    • gezellig en leuk samenzijn
    • oefeningen zijn ook gemakkelijk thuis te doen

Wanneer? 

Iedere maandag van 11.00 tot 12.00 uur in de oefenzaal in Dwingeloo.

Iedere woensdag van 13.00 uur tot 14.00 uur in de oefenzaal in Diever.

De stoelyogalessen worden verzorgd door fysiotherapeut en leefstijlcoach Monique Uneken.

Voor wie? 

Voor iedereen die yoga wil doen zonder dat je erbij hoeft te staan of te liggen. Voor iedereen die minder stijf, soepeler en sterker wil worden en die wil werken aan een gezonde, actieve en ontspannen leefstijl.

Stoelyoga een keertje uitproberen?

Ook dat kan!! Neem van tevoren contact op met Monique Uneken om aan een gratis proefles deel te nemen.

Kosten

Voor actuele stoelyoga abonnementstarieven kun je kijken op onze tarievenpagina.

Aanmelden of vragen?

Heb je vragen of wil je je aanmelden? Bij Monique Uneken kun je terecht voor aanmelding en vragen, ook als je twijfelt of stoelyoga voor jou geschikt is. Telefonisch bereikbaar op 0521-593484, mailen kan ook: monique@fysioplusdiever.nl

Welke stoelyoga-oefeningen kun je zelf thuis doen?

Hier volgen een aantal oefeningen die je heel gemakkelijk thuis zelf kunt doen. Je kunt er iedere willekeurige stoel voor gebruiken, zolang er maar geen wieltjes onder zitten.

Oefening 1:

Ga op de stoel zitten met je rug stevig tegen de leuning en beide voeten op schouderbreedte uit elkaar op de grond. Leg je handen op de knieën. Adem in, maak de rug hol en duw je schouders naar beneden. Adem uit, bol je rug en laat uw kin naar uw borst zakken. Herhaal deze oefening vijf keer.

Oefening 2:

Ga op een stoel zitten met je rug stevig tegen de leuning en beide voeten op schouderbreedte uit elkaar op de grond. Adem diep in en hef uw armen zijwaarts omhoog naar het plafond. Adem uit en laat je armen voor je borst weer zakken. Herhaal deze oefening vijf keer.

Oefening 3:

Ga op een stoel zitten met je rug stevig tegen de leuning en beide voeten op schouderbreedte uit elkaar op de grond. Breng je rechter knie naar je borst met hulp van je handen. Houdt deze positie vijf ademhalingen vol. Herhaal dit met je andere been.

Oefening 4:

Ga zijwaarts op de stoel zitten met je gezicht naar links. Draai je bovenlichaam naar links, terwijl je je goed vasthoudt aan de achterkant van de stoel. Houdt deze positie vijf ademhalingen vol. Herhaal de oefening naar rechts.

Oefening 5:

Klaar met de oefeningen? Blijft dan nog even een paar minuten op de stoel zitten met je ogen dicht of geloken en de handen op je schoot. Richt je aandacht voor een paar minuten op de ademhaling alvorens je verder gaat met de rest van je dag.

Hier vindt je een video met stoelyoga oefeningen met eenvoudige yogahoudingen en bewegingen die je op een stoel kunt doen.

Call Now Button