Shockwave therapie

Onze therapeuten Stephan Manden en DerkJan Teunis beschikken over de mogelijkheid om Shockwave therapie te geven.

Radiale ShockWave Therapie (RSWT) wordt beschouwd als één van de meest innovatieve ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling. In tegenstelling tot conventionele behandelingsmethoden kan bij RSWT de oorzaak van de pijn worden bestreden, zonder medicatie of chirurgie. Succesvolle resultaten worden reeds bereikt na enkele behandelsessies.

Om de juiste locatie te vinden zal Stephan eerst een echo maken, om zo nauwkeurig mogelijk te werken.
Nadat de diagnose is gesteld en gebleken is dat shockwave therapie is geïndiceerd, brengt de therapeut een gel aan. Daarna wordt het pijngebied blootgesteld aan korte shockwave impulsen door het behandelpistool van het shockwaveapparaat in ronddraaiende bewegingen over de pijnzone te bewegen. De behandeling duurt kort, zo’n 5-10 minuten per sessie. De hoogenergetische akoestische impulsen verbeteren de stofwisseling en de bloedcirculatie in het pijngebied. Op die manier wordt het herstelmechanisme van het lichaam gestimuleerd. Met andere woorden, RSWT heeft alles te maken met het activeren van de eigen genezingskracht van het lichaam. De zittingen hebben meestal een behandelinterval van zo’n 7-10 dagen, afhankelijk van het probleem.

Shockwave behandeling vindt voornamelijk op pezen plaats, maar ook wel op (myo-fasciale) triggerpoints en acupunctuurpunten.

Een peesklacht is een buitengewoon veel voorkomende (sport)blessure (zie ook: www.peesklacht.nl)

De oorzaak van de peesblessure kan enorm verschillen, van chronische overbelasting, tot plotselinge overbelasting, een trauma of indirect ontstaan door een probleem elders in het pijngebied. Uiteraard is het belangrijk om de oorzaak te vinden, omdat deze kennis ook kan bijdragen aan het verdwijnen van de klacht.
De Shock-Wave behandeling vormt altijd een onderdeel van het gehele behandelplan.

Indicaties voor Shockwavebehandeling:

* Chronische schouderklachten, (verschillende pezen rond de schouderkop)
* Chronische elleboogpijn (tennis- of golferselleboog)
* Pijn net onder de knieschijf (suprapatellair of patellapees)
* Chronische pijn aan de achillespees (achillodynie)
* Hielpijn (hielspoor)
* Hamstrings (achterzijde bovenbeen, soms vlak onder de bil)
* Tractus Iliotibalis (runners knee,buitenzijde knie, ook vaak t.h.v.de heup)
* Adductoren(liesblessures)

Voordelen van shockwave therapie:

* Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
* Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie)
* Uitstekend therapiesucces na gemiddeld 4 tot 5 behandelingen
* Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen
* Pijnverzachting en herstel van de volledige mobiliteit na enkele dagen
* Weinig bijwerkingen. Wel kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan
* Dankzij shockwave therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken

De kosten:

Dit is een extra service wat valt onder fysiotherapie.