Fysiotherapie voor ouderen

Als je ouder wordt neemt de beweeglijkheid van het lichaam af. Ontstaan er tevens klachten in het bewegen dan kun je met hulp van onze fysiotherapeuten zo lang mogelijk mobiel blijven.

In de zorg voor kwetsbare ouderen met een hoge (biologische) leeftijd die te maken hebben met complexe gezondheidsproblematiek hebben fysiotherapeuten bij Fysioplus zich extra geschoold. Hierdoor is er specifieke kennis van de bewegingsmogelijkheden van de ouder wordende mens en in het bijzonder daaraan gerelateerde ziektebeelden. Zo kunnen onze fysiotherapeuten voor elk lichaam een oplossing op maat voorstellen.

Voor wie fysiotherapie voor ouderen?

Het gaat hierbij niet alleen om ouderen, maar ook als je te maken hebt met de gevolgen van bijvoorbeeld een beroerte, dementie, de ziekte van Parkinson, of een gebroken heup of andere verschijnselen van ouderdom. Vanuit specifieke kennis over de doelgroep en de daarbij voorkomende ziektebeelden werken onze fysiotherapeuten gericht op het herwinnen en omgaan met verlies van mobiliteit en zelfstandigheid.

Tot het werk van de fysiotherapeut voor ouderen behoort ook het adviseren en begeleiden van overige gezinsleden en eventuele mantelzorgers. Ondersteuning bestaat uit informeren en adviseren over onder andere het ziektebeeld, de prognose, de behandeling, transfers, dagelijkse handelingen en hulpmiddelen.

Behandelingen kunnen zowel op de praktijk als aan huis plaatsvinden. Fysioplus is aangesloten bij eerstelijnszorg Westerveld, waardoor het mogelijk is met elkaar te zorgen voor een betere afstemming en kwaliteit van zorg. Deze werkgroep heeft gezamenlijke projecten en hebben de volgende zorgprogramma’s opgesteld:

+ cognitieve stoornissen (dementie)

+ kwetsbare ouderen

+ depressie

+ valpreventie

+ cardiovasculaire klachten (hart- en vaatziekten)

+ COPD

Met regelmaat vinden er multidisciplinaire overleggen plaats met o.a. huisartsen, wijkverpleging, psycholoog, diëtist zodat zorg adequaat kan worden afgestemd.

Valpreventie

Vallen is bij ouderen een enorm probleem met zeer vervelende gevolgen. Door het tijdig signaleren van een verhoogd valrisico en het geven van de juiste adviezen en instructie kan je de kans op een val verminderen.

Geriatrie Fysiotherapie

In samenwerking met Ellis Manenschijn, beweegcoach van de gemeente Westerveld, verzorgd Fysioplus jaarlijks een valpreventie cursus. Deze cursus “In Balans; zelfstandig en zeker op de been”, is voor mensen van 65+. Mocht je nog zelfstandig thuis wonen en je weleens onzeker of angstig voelen en bang zijn te vallen, dan is een valpreventietraining aan te raden. Door middel van bewustwording van risicofactoren, oefeningen voor de verbetering van je balans en mobiliteit en door toename van je zelfvertrouwen en ontspanning neemt het valrisico af.

Speciale beweeggroepen

Juist op latere leeftijd is het belangrijk om het lichaam te blijven trainen, omdat over het algemeen de dagelijkse belasting van het lichaam steeds lager wordt. Zo hebben wij speciale fitnessgroepen, de zgn. Senioren-fitness. Hierbij gaat het in eerste instantie om het bewegen, maar minstens zo belangrijk is het plezier dat je tijdens het bewegen hebt.

Senioren sportgroep is een fitnesstraining in groepsverband speciaal gericht op de senioren. Tijdens deze 60 minuten durende training worden oefeningen gedaan die de soepelheid van het lichaam verbeteren en belangrijke spiergroepen versterken, evenals de balans.

Voor iedereen die minder stijf, soepeler en sterker wil worden en die wil werken aan een gezonde, actieve en ontspannen leefstijl bieden wij stoelyoga.  Stoelyoga verbetert je ademhaling, maakt je spieren minder stijf, optimaliseert spierkracht en balans. Daarnaast kunnen de oefeningen ook eenvoudig thuis worden gedaan.

Op onze pagina oefeningen-voor-thuis kun je overigens ook video’s met oefeningen vinden zodat je ook thuis kunt werken aan fitheid, lenigheid en kracht.

Vergoeding

Omdat de ziektebeelden veelal als chronische ziekten worden aangemerkt, kan men veelal in aanmerking komen voor vergoeding uit de basisverzekering. Informeer bij je zorgverzekeraar hoe fysiotherapie wordt vergoed. Op onze pagina verwijzing en vergoeding vind je hierover ook meer informatie.

Maak nu een afspraak

Maak snel een afspraak, zodat we samen kunnen kijken of fysiotherapie een oplossing biedt voor jouw problemen. Via het inschrijfformulier kun je direct een afspraak maken en vind je het telefoonnummer van de vestiging bij jou in de buurt. Samen kijken we naar de mogelijkheden om jouw klachten te verminderen.